wat is een inkomens- en lastentoets voor een mobiel abonnement?
Wil je bij ons een Sim Only abonnement mét telefoon afsluiten? Dan kun je er voor kiezen om je telefoon in termijnen af te betalen. Wij verstrekken je dan een lening. En dat doen we renteloos. Maar als die lening voor je toestel (maandbedrag x contractduur) 250,- of hoger is, zijn wij als provider wettelijk verplicht om je een aantal extra vragen te stellen over je inkomen en woonlasten.
Deze inkomens- en lastentoets (ILT) is een snelle check zodat we zeker weten dat je je telefoon kan betalen. Leen je minder, of betaal je je telefoon in één keer af, dan gelden deze regels niet voor jou.
waarom krijg ik een inkomens- en lastentoets?
De toets beschermt je tegen het afsluiten van een te hoog toestelkrediet en vindt alleen plaats als je totale toestellening 250,- of hoger is. Wij controleren of je al andere BKR registraties hebt staan (zoals bijvoorbeeld een hypotheek) én berekenen of je voldoende bestedingsruimte hebt om de gewenste lening voor je telefoon af te sluiten.
wat betekent een BKR registratie voor mij?
Bij akkoord wordt de lening voor je telefoon geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Betaal je altijd netjes op tijd, dan wordt dat een positieve registratie genoemd. Een nieuwe kredietaanbieder ziet dan meteen dat je betaalgedrag in orde is.